Selamat Datang ! Welcome ! Wilkommen ! أهلاً وسهلاً

Saturday 22 February 2014

Apa yang buat setem jadi mahal ?

Dalam post ni sy ingin menceritakan sedikit bagaimana sesuatu setem itu boleh menjadi bernilai tinggi atau di kalangan collector setem itu disebut sebagai 'rare'.

Sebenarnya mengumpul setem ni mempunyai banyak persamaan dengan mengumpul duit/wang kertas. Di Malaysia secara umumnya lebih ramai org yg mengumpul duit/wang kertas drpd setem. Mungkin kerana penjagaan duit/wang kertas lebih mudah drpd setem. Mungkin juga kerana duit/wang kertas lebih mudah untuk 'dicari' berbanding setem. Apapun yg menjadikan sesuatu setem itu mempunyai nilai yg berkali-kali ganda drpd 'face-value'nya adalah kerana setem itu susah untuk dijumpai/didapati dan bilangan yg masih ada (survived) terlalu sedikit. Permintaan yg banyak dari pengumpul (collector) menyebabkan harga setem boleh bertambah berkali ganda dari harga sebenar. Itulah faktor asas yg menyebabkan setem boleh menjadi bernilai tinggi. Basic economy - low supply, high demand.

KEADAAN (KUALITI) SETEM - Secara umumnya nilai setem amat bergantung kepada keadaan setem itu. Kualiti setem yg rendah ditafsirkan sbg keadaan setem yg tidak sempurna seperti terdapat koyak, kesan conteng pen, gigi setem yg telah rosak (perforation), warna berubah dan lain-lain lagi. Ramai org yg beranggapan bahawa setem yg telah dicop/digunakan mempunyai nilai yg lebih rendah berbanding setem yg tidak digunakan (baru). Persepsi ini tidak betul dan setem yg telah digunakan juga boleh mempunyai nilai yg amat tinggi.

CONTOH SETEM ROSAK:

Setem yg diconteng dgn pen

Gigi setem yg telah rosak/hilang

Setem yg telah koyak


ERROR - 'Error' adalah istilah yg bermaksud kesilapan teknikal yg berlaku kepada setem semasa proses pencetakan menyebabkan setem tersebut tidak mempunyai 'design' yg sepatutnya ada pada setem yg normal. Contoh error adalah spt harga setem (denominasi) hilang, warna berbeza, pertambahan corak dan sebagainya. Setem yg mempunyai error selalunya mempunya nilai yg lebih tinggi dr setem yg biasa.

CONTOH SETEM ERROR:



Setem normal dgn bunga berwarna biru.






Setem error dgn warna biru pd bunga hilang.




5 comments:

  1. ooohhh sy bnyak setem untuk di jual jika berminat pm sy di 0193787881 setem dari arah 1999 ke 2006

    ReplyDelete
  2. sya bru pham..spa bminat nk beli stem wtapp 0175639863

    ReplyDelete
  3. Saya ada sekeping setem lama MAJOR COMBO ERROR :
    Tiada tanda harga+warna bunga hilang pada setem. Setem berchop (sudah digunakan). Setem adalah asli dan mint error. Jika ada yang berminat boleh hubungi saya.

    ReplyDelete
  4. Sya ada sekeping setem tak ada warna

    ReplyDelete